logo Huispedia
Huispedia Online bieden

Wat is online bieden?

In de huidige, krappe woningmarkt zijn er steeds meer cowboy verhalen over het biedproces rondom een woning. Helaas blijkt het biedproces niet duidelijk en verloopt het niet altijd even eerlijk. Koper en verkoper kennen vaak de spelregels van tevoren niet, het is onduidelijk of elke bieding daadwerkelijk is geregistreerd en goede makelaars worden ondertussen onterecht weggezet als cowboys.

Onwenselijk voor alle betrokken partijen. Daarom is Huispedia Online Bieden ontwikkeld. Online bieden, openbaar of gesloten bieden, geeft zowel kopers, verkopers en verkopende makelaar meer controle en inzicht in het biedproces. Met een duidelijk 'Online Transparant Bieden' keurmerk zodat iedereen gegarandeerd is van een biedproces dat onder 100% onafhankelijk toezicht volgens de regels verloopt.

Binnen Huispedia online bieden zijn er twee type bied processen: openbaar of gesloten bieden. Beiden opties hebben altijd een startmoment, sluitmoment en mogelijke voorwaarden om aan de biedronde mee te doen. Daarentegen zijn er ook duidelijke verschillen:

1. Bij een openbare biedronde wordt er geanonimiseerd openbaar geboden. Alle biedingen inclusief ontbindende voorwaarden zijn tijdens de biedronde inzichtelijk voor iedereen. Zowel voor potentiële aankopers als de verkopende partij. Je kan dit vergelijken met een veiling (zoals op vakantieveilingen of marktplaats). Na de sluitdatum krijgt vervolgens alleen de verkopende partij inzicht in de contactgegevens van wie er geboden heeft. Voor de verkopende partij zijn de biedingen dus na de sluitdatum niet meer anoniem. De verkopende partij besluit altijd vervolgens welk bod daadwerkelijk wint en wie de woning gegund krijgt. Na afloop wordt elk bod weer geanonimiseerd in het biedlogboek vastgelegd en besluit de verkopende partij wanneer dit wordt gepubliceerd.

2. Een gesloten biedronde is volledig afgeschermd. Alle biedingen zijn tijdens de biedronde voor niemand inzichtelijk, waarbij alle biedingen in een digitaal kluis bewaard worden. De verkopende partij ziet gedurende de biedronde alleen het aantal biedingen wat er is binnen gekomen. Pas na sluitdatum krijgt de verkopende partij inzicht in alle biedingen met bijbehorende contactgegevens. Op deze manier vindt er geen tussentijdse beïnvloeding plaats. De verkopende partij besluit altijd vervolgens welk bod daadwerkelijk wint en wie de woning gegund krijgt. Na afloop wordt elk bod weer geanonimiseerd in het biedlogboek vastgelegd en besluit de verkopende partij wanneer dit wordt gepubliceerd.

Vooruit lopen in de woningmarkt.
De overheid wil dat het proces rondom aankoop en verkoop transparanter wordt. Verkopers moeten inzicht krijgen in elk bod dat is ontvangen en voor kopers moet het verloop van het biedingsproces helder en transparant zijn. Wij werken samen met de overheid en andere marktpartijen nauw samen aan gemeenschappelijke industrie eisen rondom het online bieden, oftewel: online je bod uitbrengen. Daarnaast voorziet Huispedia Online Bieden al in het door de minister voorgestelde automatisch biedlogboek waar verkopende makelaars en consumenten straks wettelijke verplicht mee moeten werken.

Vind je deze informatie nuttig?
Bedankt voor je feedback.

Hoe zouden we jou beter kunnen helpen?

Geef in je eigen woorden aan waar het over gaat. We bekijken alle feedback maar kunnen daar niet op reageren.

Feedback moet minimaal 10 tekens bevatten