logo Huispedia
  • Blog
  • Reactie op aflevering Radar over biedlogboek en online bieden
Actualiteiten

Reactie op aflevering Radar over biedlogboek en online bieden.


Geschreven door Jimmy Geplaatst op 3 mei 2023 3 min. lezen

Maandag 1 mei was het biedlogboek en online bieden het onderwerp van gesprek bij het televisieprogramma Radar. De kritische vraag die werd gesteld: maakt het biedlogboek de woningmarkt echt eerlijker en transparanter? Ons antwoord: Ja, afhankelijk van wat voor biedlogboek er wordt gebruikt.

Wat is het biedlogboek en waarom is het er?

Even terug naar het begin: wat is het biedlogboek en waarom is het bedacht? Het biedlogboek is een online biedsysteem voor woningen. Hierbij worden alle biedingen op een huis dat te koop staat online vastgelegd. Het logboek is ingesteld om meer transparantie op de huizenmarkt te krijgen: als alle biedingen worden vastgelegd, kunnen er geen biedingen worden achtergehouden. In de overspannen huizenmarkt, blijkt dat er veel wordt gesjoemeld. Het biedlogboek moet daar verandering in brengen en daarom biedt Huispedia als één van de eerste partijen het biedlogboek aan in het voorjaar van 2021. Later, als er meer vormen van het biedlogboek ontstaan, blijkt dat niet overal dezelfde standaard wordt gehanteerd.

Het ene biedlogboek is het andere niet

In de aflevering van Radar is er onder andere kritiek op het feit dat verkopende makelaars op het laatste moment zelf nog biedingen kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld als zij naar eigen zeggen op het laatste moment nog een telefoontje of op een andere wijze dan direct in het biedlogboek, nog een bieding ontvangen. Ook is er kritiek op hoe transparant een biedlogboek is als de verkopende partij zelf het logboek continu kan inzien als de biedronde nog loopt, invloed kan uitoefenen op kopers en het logboek zelfs kan manipuleren met eigen biedingen.

Wat Huispedia betreft is dit terechte kritiek op de twee punten. Volgens ons is het cruciaal dat de koper (of aankoopmakelaar van de koper) direct via het biedlogboek een bod indient. Niet via de telefoon of per mail, maar direct zelf via het biedlogboek. Zo weet iedereen zeker dat er niet met biedingen gesjoemeld wordt.

Daarnaast is het belangrijk dat je anoniem kunt bieden, dat de spelregels van het bieden voor iedereen van tevoren duidelijk zijn en moet tussentijdse beïnvloeding worden voorkomen. Zo kan dat bij Huispedia Online Bieden op twee manieren. Bij een open bieding zijn alle biedingen ten allen tijden voor iedereen, koper of verkoper, zichtbaar. Bij een gesloten bieding zijn alle biedingen pas na het sluiten van de biedronde zichtbaar voor de verkopende partij. In beide gevallen wordt zo voorkomen dat een verkopende partij tussentijds invloed kan uitoefenen op kopers. De kritiek die in Radar wordt geuit is daarom niet van toepassing op het biedlogboek van Huispedia.

Hoe nu verder?

Op dit moment worden er verschillende standaarden voor het biedlogboek gebruikt. In de tussentijd proberen grote brancheorganisaties tot een gezamenlijke standaard te komen en werkt het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de wet ‘Eerlijk Koopproces’. Huispedia maakt zich sterk voor deze gezamenlijke standaard en is daarom in gesprek met zowel andere partijen als de politiek. Wij geloven in een onafhankelijk biedlogboek dat voor iedereen transparant is en altijd tussentijdse beïnvloeding voorkomt. En daar maken we ons hard voor, want Nederland verdient een eerlijke en transparante woningmarkt.

Meer weten over online bieden en het biedlogboek? Luister hier onze podcast.

Meer weten over Huispedia online bieden? Lees hier meer.

Reactie op aflevering Radar over biedlogboek en online bieden
Jimmy 15 apr. 2024
Vind je deze informatie nuttig?
Bedankt voor je feedback.

Hoe zouden we jou beter kunnen helpen?

Geef in je eigen woorden aan waar het over gaat. We bekijken alle feedback maar kunnen daar niet op reageren.

Feedback moet minimaal 10 tekens bevatten