logo Huispedia
  • Pers
  • 'Transparantie in de woningmarkt' - Huispedia in de Tweede Kamer

'Transparantie in de woningmarkt' - Huispedia in de Tweede Kamer.

Geschreven door Jimmy Geplaatst op 1 jul. 2021 2 min. lezen

Namens Huispedia is onze Co-Founder & CEO, Maxim Bours, in de Tweede Kamer om als expert onze visie te geven op ‘Meer transparantie in de woningmarkt hoe en wanneer?

Het is iedereen wel duidelijk dat we een probleem hebben op de woningmarkt. Van een te kort aan woningen tot fiscale ongelijkheid bij huren vs. kopen. Een belangrijk, doch klein en zeker niet alles omvattend, onderdeel van het probleem op de woningmarkt is het biedingsproces. Over het bieden op woningen zijn de afgelopen tijd vele Wildwest-verhalen de revue gepasseerd. Helaas zijn deze niet zo bijzonder in de huidige overspannen huizenmarkt. Ook volgens minister Kasja Ollongren van Binnenlandse Zaken moet er meer transparantie komen bij het bieden op een huis. Hierbij refereerde zij eerder naar Huispedia richting de Tweede Kamer als voorbeeld voor meer transparantie in het koopproces.

Wij zien in de markt een ontwikkeling van verschillende biedingssystemen, met name georganiseerd en georchestreerd vanuit de makelaars. Steeds op een andere manier, met een andere standaard. Voor het eigen makelaarskantoor of eigen branchevereniging. Innovatief en met de juiste intenties, maar het gemiste resultaat. Onduidelijk en onbegrijpelijk voor de consument.

Daarom pleiten wij voor onafhankelijk biedsysteem. Een eerlijk transparant biedingsproces voor iedereen. Open of gesloten, achteraf altijd transparant voor iedereen. Met duidelijk onder welk voorbehoud. Voor makelaar én consument. Onafhankelijk geregisseerd door een partij die geen specifiek belang heeft bij de kopende- of verkopende-kant.

Lees hier verder in ons Huispedia Position Paper:
Lees Huispedia's position paper

Zie hier het commissiedebat:
Bekijk het commissiedebat

Bekijk plenaire debat Tweede Kamer (Kajsa Ollongren):
Bekijk het fragment

'Transparantie in de woningmarkt' - Huispedia in de Tweede Kamer
Jimmy 12 sep. 2023
Vind je deze informatie nuttig?
Bedankt voor je feedback.

Hoe zouden we jou beter kunnen helpen?

Geef in je eigen woorden aan waar het over gaat. We bekijken alle feedback maar kunnen daar niet op reageren.

Feedback moet minimaal 10 tekens bevatten

Wil je op de hoogte blijven?