Steeds meer mensen kopen en verkopen hun huis zonder makelaar. Om dit voor al die Nederlanders nóg makkelijker te maken, slaan twee de woonplatforms Huispedia en Hoodhunt de handen nu ineen. Door samen te werken zorgen ze voor een transparantere woningmarkt en geven ze een boost aan het totale woningaanbod.

Zelf een huis verkopen is al een paar jaar in opkomst. BNR Nieuwsradio meldde eerder dit jaar dat nu zo'n 15 procent van alle woningen zonder tussenkomst van een makelaar worden verkocht. Vijf jaar geleden was dit nog maar 2 tot 3 procent. Door gebruik van nieuwe technologieën en data geven de startups Huispedia en Hoodhunt mensen sterke tools om zelf de koop of verkoop van een woning te regelen. De platforms versterken elkaar in het doel om delen van de woningmarkt zichtbaar te maken die vooralsnog onzichtbaar waren. Daarnaast faciliteren beide platforms direct contact tussen kopers en woningeigenaren.

Matchmaking platform

Hoodhunt is een matchmaking platform dat het leven van huizenzoekers een stuk eenvoudiger maakt. Het stelt deze groep in staat om een specifieke zoekvraag per buurt uit te zetten en zo gevonden te worden door woningeigenaren die willen verkopen. Daarnaast houdt Hoodhunt de woningzoekers via notificaties op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen met betrekking tot matchende woningen binnen de opgegeven buurten. Door deze benadering geeft Hoodhunt de grote groep huiszoekers een gezicht en blijft de woningzoeker op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen rondom matchende woningen.

Voor huiseigenaren

Huispedia is een huizenplatform voor huizenverkopers. Vrijwel alle relevante informatie over een huis wordt gratis inzichtelijk gemaakt voor huiseigenaren. Zo kunnen huiseigenaren zelf een huis verkopen op basis van actuele data, zoals geschatte marktwaarde en demografische gegevens. Huiseigenaren kunnen ook stapsgewijs aangeven dat ze open staan voor een bod, of dat hun huis op termijn in de verkoop gaat. Hierdoor wordt een tot op heden onbekend deel van de woningmarkt zichtbaar.

Samenwerking: meer transparantie

Vanaf nu zijn alle woningen van Huispedia te zien op Hoodhunt. Het gaat om huizen die te koop staan, huizen waarvan eigenaren open staan voor een bod en huizen die op termijn beschikbaar komen. Door deze aanpak wordt een deel van de woningmarkt nog beter zichtbaar, die tot op heden alleen op Huispedia te vinden was. Uit cijfers van Huispedia blijkt dat minimaal 21 procent van huiseigenaren best een verkoop zou overwegen. Door het uitwisselen van gegevens tussen beide platformen ontstaat een win-win situatie. Woningzoekers op Hoodhunt hebben een compleet overzicht van alle koopwoningen in de opgegeven buurten. Huiseigenaren op Huispedia komen tegelijkertijd onder de aandacht van de community huiszoekers vanuit Hoodhunt.

Nieuwe huizen op de kaart

De samenwerking van Huispedia en Hoodhunt gaat naar verwachting een flinke boost geven aan de zelf-verkoop woningmarkt. Maxim Bours van Huispedia: “In tegenstelling tot andere partijen op de woningmarkt richten wij ons op het zelf kopen en verkopen van een woning. Zo brengen we ook woningen in kaart die nog niet te koop zijn, maar bijvoorbeeld open staan voor een bod. Daardoor bieden wij een totaalbeeld van de woonmarkt. Vanaf nu brengt ook Hoodhunt je direct op de hoogte als er Huispedia woningen beschikbaar komen en wij faciliteren de zelfverkoop tot de uiteindelijke sleuteloverdracht.”

Voor vragen neem contact met ons op via [email protected]

In het nieuws